WORTAL             INFORMACYJNO             EDUKACYJNY               MŁODYCH
  STRONA SZKOLNA      BEZPIECZNA SZKOŁA    SZKOŁA Z KLASĄ      O STRONIE       KSIĘGA GOŚCI      LINKI







































web stats stat24


Agresja i przemoc rówieśnicza.

Przyczyny agresji, przemocy.




   Na to, aby dziecko stało się sprawcą przemocy mają wpływ określone warunki jego rozwoju i sposoby wychowania go.
Szukając przyczyn agresji i przemocy wśród dzieci, należy wziąć pod uwagę: dom rodzinny, szkołę, grupę rówieśniczą i media.

Przyczyny tkwiące w rodzinie:

  • brak ciepła, zaangażowania, zainteresowania sprawami swojego dziecka,


  • pobłażliwość i przyzwolenie dla dziecka (od najwcześniejszych lat) na stosowanie agresji wobec innych,


  • brak własnego przekazu, co jest dobre, a co złe,


  • brak jasno wyznaczonych granic jak dziecku wolno się zachować, a jak nie,


  • stosowanie agresji i przemocy przez rodziców w kontaktach między dorosłymi i w stosunkach do własnego dziecka,


  • wychowanie w duchu "dziecko nie ma głosu",


  • rozwiązywanie konfliktów i napięć domowych metodami „siłowymi”,


  • kryzysy rodzinne (kłótnie, rozwody rodziców),


  • podwójne wzorce zachowania (co innego się mówi, co innego robi),


  • gorący temperament samego dziecka.


  • Przyczyny istniejące w szkole

  • hałas, mała przestrzeń, ograniczona ruchliwość,


  • czas spędzany głownie w sposób ukierunkowany,


  • narzucony z góry porządek i stała sytuacja oceny,


  • zbyt wiele sytuacji bez możliwości wyboru, wycofanie się z pracy grupy,


  • anonimowość nauczycieli i uczniów.


  • Czynniki związane z relacjami nauczyciele - uczniowie:

  • chłód emocjonalny nauczycieli w stosunku do uczniów,


  • niewłaściwe sposoby komunikowania się nauczycieli z uczniami (poniżanie, ośmieszanie przed klasą, straszenie, podkreślanie władzy nauczycieli),


  • agresja i przemoc dorosłych na terenie szkoły,


  • rozwiązywanie konfliktów dorośli – dzieci metodami „siłowymi”,


  • relacje oparte tylko na wymaganiach bez nagradzania i wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.


  • Czynniki związane z procesem nauczania typu:

  • zbyt dużo wymagań bez uwzględniania potencjału i możliwości dzieci,


  • brak doceniania i podkreślania wysiłków i postępów dzieci, skupienie na negatywnych zachowaniach,


  • niesprawiedliwość w traktowaniu i ocenianiu uczniów,


  • mało uwagi poświęconej rozładowaniu napięć podczas lekcji,


  • brak spójnych relacji nauczycieli na agresywne zachowanie i akty przemocy w szkole,


  • brak jasnych reguł życia szkolnego,


  • brak konsekwencji i zgodności nauczycieli w egzekwowaniu przyjętych norm,


  • brak u uczniów poczucia współodpowiedzialności za życie szkoły,


  • Wpływ grupy rówieśniczej
    Dzieci mogą przyłączyć się do prześladowanych kolegów, ponieważ:


  • naśladują osobę z grupy, ocenianą przez nich pozytywnie (odważna, silna), która zachowuje się agresywnie, oni często sami są niepewni swej pozycji w grupie,


  • wiedzą, że używający przemocy uczeń odnosi korzyści, nie traci swej popularności,


  • naśladowany uczeń stosujący przemoc nie spotyka się z negatywnymi konsekwencjami ze strony dorosłych,


  • w grupie rozmywa się odpowiedzialność (jeżeli jest się jednym z wielu, odpowiedzialność słabnie i zmniejsza się poczucie winy),


  • długotrwałe dokuczanie ofierze powoduje, że uczniowie zmieniają do niej swój stosunek, prześladowanie ofiary czyni ją w oczach dzieci mniej wartościową, zasługującą na taki los, poczucie winy zatem maleje, wyrzuty sumienia słabną.


  • Wpływ mediów

    Oglądanie aktów przemocy wpływa na uczenie się przez dzieci agresywnych zachowań.

    Dzieci wyraźniej uczą się zachowań agresywnych, gdy pokazywana forma przemocy:

  • przynosi sprawcy satysfakcję, nagrodę lub nie jest ukarana,


  • jest demonstrowana przez atrakcyjną osobę, z którą dziecko może się łatwo utożsamiać,


  • jest dokonywana jednocześnie przez wiele osób,


  • jest usprawiedliwiona wyższymi relacjami społecznymi,


  • jest przedstawiona jako aprobowana społecznie,


  • jest pokazana realistycznie i atrakcyjnie (można ją naśladować).


  • Media obniżają poziom empatii, współczucia u dzieci dla ofiar oraz podwyższają próg tolerancji wobec przemocy, szczególnie, gdy:

  • nie pokazują cierpienia, krzywdy ofiary przemocy,


  • nie ukazują negatywnych skutków przemocy, a napięcie u napastnika po zastosowaniu przemocy znika, napastnik rozluźnia się.


  •       © 2005  Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika
    ul. Włókniarzy 10A
    34 - 120  Andrychów
    tel./fax (033) 875 - 20 - 82,
    kontakt e-mail: sp4an@interia.pl      
    Webmaster kontakt e-mail: ew70@poczta.onet.pl
    Wszystkie prawa zastrzeżone