WORTAL             INFORMACYJNO             EDUKACYJNY               MŁODYCH
  STRONA SZKOLNA      BEZPIECZNA SZKOŁA    SZKOŁA Z KLASĄ      O STRONIE       KSIĘGA GOŚCI      LINKI







































web stats stat24


Zdrowy styl życia, relaks i wypoczynek.

Kilka zasad prawidłowego żywienia.




Regularne i urozmaicone posiłki.

Prawidłowy rozkład kalorii w całodziennej racji pokarmowej kształtuje się następująco:

I śniadanie: 25-30%

II śniadanie: 5%

Obiad: 35-40%

Podwieczorek: 5-10%

Kolacja: 15-20%


Częste posiłki powinny otrzymywać dzieci, młodzież, starcy, kobiety ciężarne i karmiące, osoby chore oraz ciężko pracujące fizycznie. Zdrowym i dorosłym ludziom wystarczą trzy posiłki, jeśli obiad nie jest zbyt późno spożywany. Przy późnym obiedzie powinno wprowadzić się drugie śniadanie. Godziny posiłków powinny być ustalone, a przerwy między nimi możliwe jednakowe. Przy 3 posiłkach przerwy powinny być od 3 do 6 godzin. Dłuższe przerwy między posiłkami powodują obniżenie poziomu cukru krwi, co powoduje zmęczenie i obniża wydajność pracy.

Śniadanie:

Jest to posiłek spożywany po długiej nocnej przerwie, dlatego powinien dostarczać do organizmu odpowiedniej ilości różnych produktów. Powinien mieć on wysoką wartość energetyczną.



Drugie śniadanie:

Stosuje się je w przypadku dłuższych przerw pomiędzy I śniadaniem a obiadem. Jest ono zwykle mniej obfite, a jego celem jest uzupełnienie składników odżywczych oraz dostarczenie nowego zapasu energii.

Obiad:

Jest uważany za główny posiłek w ciągu dnia. Dlatego też powinien dostarczyć organizmowi wszystkich składników odżywczych i mieć odpowiednią wartość energetyczną. Obiad nie powinien być jednak zbyt obfity.



Podwieczorek:

Podobnie jak drugie śniadanie, jest posiłkiem uzupełniającym. Stosuje się go głównie u dzieci. Może się składać np. z owoców lub warzyw, ciasta, itp.

Kolacja:

Jest to ostatni posiłek w ciągu dnia, dlatego powinien być mniej obfity. Każda kolacja powinna być spożywana co najmniej 2 godziny przed snem.

  • Unikanie podjadania między posiłkami, zwłaszcza słodyczy.

  • Ograniczenie produktów o dużej zawartości tłuszczów.

  • Unikanie potraw smażonych.

  • Ograniczenie cukru i słodyczy.

  • Zwiększone spożycie warzyw i owoców.

  • Stosowanie produktów zbożowych z pełnego ziarna- zwłaszcza zalecane jest ciemne pieczywo.

  • Wypijanie dziennie 1,5- 2 l płynów.



  • źródło: /http://www.3lo.lublin.pl/biologia/zdrowy_styl.html/

















































          © 2005  Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika
    ul. Włókniarzy 10A
    34 - 120  Andrychów
    tel./fax (033) 875 - 20 - 82,
    kontakt e-mail: sp4an@interia.pl      
    Webmaster kontakt e-mail: ew70@poczta.onet.pl
    Wszystkie prawa zastrzeżone