Uwaga ABSOLWENCI !!! film DVD "HISTORIA CZWÓRKI część.I i II"(1970-1976)i (1979 - 1991) - bliższe informacje w sekretariacie
      STRONA GŁÓWNA      SZKOŁA Z KLASĄ      O STRONIE      KSIĘGA GOŚCI      LINKI



>
















Problemy wychowawcze i zdrowotne uczniów

DYSLEKSJA, DYSORTOGRAFIA

Dysleksja rozwojowa - specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, u których współwystępują zaburzenia funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych, zaangażowanych w procesy nabywania tych umiejętności.

Termin "dysleksja rozwojowa" wskazuje na fakt wczesnych uwarunkowań tych trudności trwających od urodzenia, a nie nabytych w późniejszym okresie życia (Marta Bogdanowicz, Integracja percepcyjno-motoryczna. Metody diagnozy i terapii, 1990)

Zaburzenia te mogą dotyczyć funkcji:

  • analizy i syntezy wzrokowej, pamięci wzrokowej symboli graficznych,
  • analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej sekwencyjnej i bezpośredniej,
  • pamięci słuchowo-wzrokowo-ruchowej,
  • funkcji językowych,
  • motoryki,
  • lateralizacji (przewagi stronnej ciała),
  • orientacji w kierunkach i przestrzeni,
  • współdziałania, czyli integracji w/w. procesów.


  • Nasilenie trudności w czytaniu i pisaniu zależne jest od głębokości i zakresu zaburzeń poszczególnych funkcji
    Zakres zaburzeń jest wąski, gdy dotyczy tylko jednej funkcji uczestniczącej w procesie czytania i pisania lub szeroki, gdy dotyczy kilku funkcji jednocześnie. Przy poważnych trudnościach w czytaniu i pisaniu występują na ogół sprzężone zaburzenia kilku funkcji.
    Dla określenia rodzaju poszczególnych trudności w czytaniu i pisaniu stosuje się na ogół trzy pojęcia: dysleksja, dysortografia i dysgrafia.

    Dysortografię jako zaburzenie w pisaniu rozpoznajemy wówczas, gdy występuje od początku nauki szkolnej u dziecka o prawidłowym rozwoju umysłowym, którego pismo wykazuje różnego rodzaju odstępstwa od prawidłowego zapisu wyrazów, w tym błędy ortograficzne, pomimo znajomości podstawowych zasad pisowni i odpowiedniej motywacji do poprawnego pisania.

    Z definicji wynika, że należy rozpoznawać:

    1. Jakiego rodzaju trudności ma uczeń w pisaniu (także w czytaniu, czy też innych formach działalności szkolnej)?
    2. Kiedy te trudności się pojawiły?
    3. Czy uczeń zna zasady pisowni?
    4. Czy uczeń ma motywację do poprawnego pisania?

    Dysleksję jako specyficzne trudności w czytaniu rozpoznajemy u dziecka wówczas, gdy jest ono prawidłowo rozwinięte intelektualnie, a mimo to ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i w tym zakresie znacznie odbiega od średniego poziomu klasy, do której uczęszcza, i od przeciętnych umiejętności czytania osiąganych w jego wieku. Trudności w czytaniu na ogół szybciej ustępują niż w pisaniu. Niemniej jednak część dyslektyków nie osiąga nigdy biegłości w czytaniu.

    Dysgrafia to trudności w opanowaniu umiejętności pisania poprawnego pod względem graficznym.
    Objawy:

  • niedokładności w odtwarzaniu liter, ich połączeń, niekształtność liter,
  • niewłaściwe proporcje liter w obrębie wyrazów (zróżnicowanie wielkości),
  • nierównomierne zagęszczenie pisma,
  • niejednolite położenie pisma (nachylenie liter),
  • litery "drżące" o niepewnej linii.

    Znaczne nasilenie tych cech powoduje, że pismo jest nieestetyczne oraz mało lub zupełnie nieczytelne.

    Oprac. na podstawie "Jedynka z ortografii? Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym".

    Co warto przeczytać?

    1. Rozpoznawanie specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu o charakterze dysleksji rozwojowej Janina Mickiewicz, Jedynka z ortografii.

    Rozpoznawanie dysleksji, dysortografii i dysgrafii w starszym wieku szkolnym

    2. Usprawnianie umiejętności czytania i pisania u uczniów dyslektycznych

    3.Janina Mickiewicz, Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania dla uczniów klas młodszych (Zeszyty 1,2,3)

    4.Krystyna Grabowska, Jadwiga Jastrząb, Janina Mickiewicz, Maria Wojak, Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych

    Źródło:www.serwisy.gazeta.pl/edukacja/
    więcej o dysleksji>>>




    powrót do strony głównej>>>


    Konkurs na najlepszą strone internetową - COOL SITE



    Nasza szkolna witryna otrzymała w dniu
    4 października 2006 r. "Certyfikat", jako "Strona przyjazna dziecku".


    Zagłosuj na nas! Szukaj w Interkl@sie!
    I MIEJSCE
    na najlepszą witrynę miesiąca listopada 2006 r.
    w konkursie Eduseeka!!!


    Konkurs
    "Szkoła z tradycją"


    LOGO SZKOŁY

    Sprawdź pogodę
    w Andrychowie! 


    Pogoda





          © 2005  Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika
    ul. Włókniarzy 10A
    34 - 120  Andrychów
    tel./fax (033) 875 - 20 - 82,
    kontakt e-mail: sp4an@interia.pl      
    Webmaster kontakt e-mail: ew70@poczta.onet.pl
    Wszystkie prawa zastrzeżone