WORTAL             INFORMACYJNO             EDUKACYJNY               MŁODYCH
  STRONA SZKOLNA      BEZPIECZNA SZKOŁA    SZKOŁA Z KLASĄ      O STRONIE       KSIĘGA GOŚCI      LINKI







































web stats stat24


Bezpieczny Internet.

Aukcje on-line.


         
  • W 2006 roku Polacy na zakupy w sieci wydali 4,2 mld zł. To suma porównywalna z obrotami dużej sieci handlowej. Na kwotę aż 2,7 mld zł. zostały wylicytowane towary na aukcjach w sieci. Serwisy aukcyjne, które ostatnio tak bardzo zyskały na popularności to nic innego jak strony www, które udostępniają możliwość sprzedaży i kupna niemal każdego towaru i usługi bez pośredników, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Sprzedającym zapewniają wygodne narzędzia służące do wystawiania przedmiotów na sprzedaż i zarządzania transakcjami. Kupującym dają szeroki wybór towarów podzielonych na czytelne kategorie, łatwe formy licytacji i kupna oraz usługi związane z bezpieczeństwem zakupów w Internecie.


  • Serwisy aukcyjne dbają o to, aby kupowanie i sprzedawanie było proste i szybkie. Niestety wraz ze wzrostem zainteresowania handlem internetowym, pojawili się także oszuści, którzy za pośrednictwem sieci szukają swoich ofiar.


  • Serwis aukcyjny Allegro, który jest największą platformą handlową w polskim Internecie posiada aż 5 mln zarejestrowanych użytkowników. Każdego dnia do społeczności Allegrowiczów dochodzą kolejni Internauci, którzy codziennie coś kupują i sprzedają. Podczas siedmioletniego istnienia w sieci, Allegro wypracowało metody i narzędzia chroniące użytkowników przed oszustami oraz znacznie utrudniające im przestępczą działalność. Ze statystyk serwisu wynika, że niemiłe sytuacje to zaledwie 0,5 promila wszystkich transakcji.


  • Aby bezpiecznie handlować w Internecie należy przestrzegać kilku zasad, nie wolno też zapominać o zdrowym rozsądku i rozwadze. Siedząc przed ekranem komputera dokładnie zapoznaj się z opisem przedmiotu i przed złożeniem oferty kupna sprawdź Sprzedającego.


  • Czytając opis przedmiotu zastanów się czy odpowiadają Ci wszystkie warunki proponowane przez Sprzedającego. Jeśli coś jest nie jasne możesz Sprzedającemu zadać pytanie korzystając z opcji Zadania Pytania Sprzedającemu. Pamiętaj jednak, że to sprzedawca decyduje na jakich zasadach chce sprzedać towar.


  • Przeczytaj uważnie opis przedmiotu. Upewnij się w jakim jest stanie, co jest w zestawie, obejrzyj zdjęcia. Sprawdź dokładnie czy przedmiot wystawiony na sprzedaż Ci odpowiada.


  • Ustal formy zapłaty, zasady ewentualnego zwrotu towaru, koszty przesyłki. Niech wszystko będzie od początku jasne. Pozwoli to po zakończeniu transakcji uniknąć nieporozumień. Jeśli kupujesz wartościowe przedmioty zaproponuj Sprzedającemu wysyłkę listem lub paczką z zadeklarowaną wartością. Znacznie ograniczy to ryzyko strat w przypadku zagubienia lub zniszczenia przesyłki w trakcie transportu. Ustal ze Sprzedawcą kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówcie też sposób zapakowania towaru. To bardzo istotne. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru na poczcie.


  • Jednym z przyjętych rozwiązań pomagających ocenić wiarygodność sprzedającego są komentarze. Jest to swoista wizytówka Użytkownika. Po zakończeniu transakcji każdy Użytkownik wystawia opinie swojemu Kontrahentowi. Dzięki temu możesz zobaczyć opinie innych Użytkowników i sprawdzić czy masz do czynienia z rzetelnym Kontrahentem.


  • Komentarze zawierają najczęściej informacje o szybkości dostawy (przesłania zapłaty), zbieżności opisu z otrzymanym przedmiotem, jakości obsługi itp. Po przeczytaniu komentarzy, sprawdź jakich transakcji dotyczyły. Pokaż przedmioty Sprzedającego by przekonać się czym handluje ten Użytkownik; jeśli ma swoją stronę, przejrzyj ją. Jeżeli Twój potencjalny Sprzedawca ma komentarze negatywne zobacz jaki jest ich charakter. Zwróć uwagę co odpowiada Kontrahent na taki komentarz.


  • Po złożeniu swojej oferty i wygraniu licytacji otrzymasz od serwisu aukcyjnego stosowną informację. W mailu znajdziesz dane Sprzedawcy: imię, nazwisko, numer telefonu, adres zamieszkania, e-mail oraz wiadomość załączoną przez Sprzedawcę. Najczęściej znajduje się w niej numer konta.


  • Zweryfikuj te informacje. Potwierdź wcześniejsze ustalenia. Zapytaj o numer rachunku bankowego. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości wstrzymaj się z zapłatą do chwili wyjaśnienia. Gdy otrzymasz prośbę o dokonanie wpłaty na rachunek bankowy, którego właścicielem nie jest Sprzedający, wyjaśnij to kontaktując się z nim telefonicznie lub mailowo przez opcję Wyślij e-mail do tego Użytkownika.


  • Jeśli kupujesz towar wartościowy, zastanów się, czy nie lepiej umówić się na odbiór osobisty. Sprzedający może się jednak nie zgodzić na takie rozwiązanie w przypadku tańszych przedmiotów. Nie oznacza to oczywiście, że chce Cię oszukać. Bądź więc wyrozumiały. Nie zgadzaj się na kupno przedmiotu poza aukcją. Takie transakcje nie są bezpieczne. Nie odpowiadaj również na oferty sprzedawców - Zwycięzca nie kupił przedmiotu, mogę sprzedać Tobie. Jeśli spotykasz się z propozycją finalizowania transakcji poza serwisem istnieje duże niebezpieczeństwo, że padniesz ofiarą oszustwa.


  • W przypadku, gdy Twój Kontrahent mieszka daleko od Ciebie zaproponuj skorzystanie z usługi Escrow. Jest to system, który daje blisko 100% pewności, że towar jaki zamówiłeś trafi do Twoich rąk.


  • Operacja wygląda następująco: Kupujący wpłaca pieniądze na specjalne konto utworzone w systemie, które działa na zasadzie depozytu. W tym czasie informacje o wpłacie otrzymuje Sprzedawca, który wysyła do Ciebie towar. Gdy przesyłka trafia w Twoje ręce informujesz serwis, że wszystko jest w porządku. Dopiero wtedy pieniądze są przelewane na konto Sprzedającego.


  • Pamiętaj, że strony mają 7 dni na nawiązanie kontaktu i finalizację sprzedaży. Wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądź wyrozumiały jeśli Twój sprzedawca nie kontaktuje się z Tobą "natychmiast".


  • Pamiętaj, że jeśli nie dotarła do Ciebie paczka, nie musi to oznaczać, że padłeś ofiarą oszustwa. Paczka mogła zaginąć z winy dostawcy, np. w trakcie transportu. Skontaktuj się ze swoim Kontrahentem. Jeśli korzystaliście z usług Poczty Polskiej Sprzedający powinien z dowodem nadania iść do urzędu pocztowego z którego wysyłał paczkę. Tam wypełni specjalny druk reklamacyjny. Poczta ma 14 dni na wyjaśnienie. Jeśli nie uda jej się zmieścić w tym terminie, wyjaśnienie może przedłużyć się do miesiąca. Poproś Sprzedającego o podanie numeru nadania paczki, dokładnej daty wysłania i adresu urzędu pocztowego. Wtedy spróbuj wyjaśnić sprawę w swoim urzędzie pocztowym.


  • Serwisy aukcyjne w trosce o swoich klientów wprowadziły także programy ochronne dla kupujących, na wypadek gdyby towar za który zapłaciliśmy do nas nie dotarł. Allegro proponuje ubezpieczenie w ramach którego możesz uzyskać zwrot 500 zł. Minimalna wartość przedmiotu musi jednak przekraczać 50 zł. Najważniejszym z warunków, które trzeba spełnić aby przystąpić do Programu jest zgłoszenie faktu nie dostarczenia przesyłki przez Sprzedawcę w swojej jednostce policji. Podobne rozwiązanie proponuje serwis aukcyjny eBay, który dla przedmiotów objętych programem „Ochrona kupujących w systemie PayPal” zapewnia bezpłatne ubezpieczenie transakcji kupna do kwoty 1 500 zł.


  • O swoje bezpieczeństwo podczas transakcji internetowych na aukcjach, muszą zadbać także Sprzedający. Gdy chcesz coś sprzedać na aukcji najpierw sprawdź w regulaminie serwisu czy możesz dany przedmiot wystawić na sprzedaż. Pamiętaj, że ponosisz odpowiedzialność prawną za sprzedawany towar.


  • Jeśli sprzedajesz sprzęt o znacznej wartości pomyśl o ubezpieczeniu paczki - zabezpieczysz się przed problemami w przypadku zagubienia/zniszczenia przesyłki. Zaproponuj to Kupującemu już w samym opisie przedmiotu.


  • Za każdym razem gdy ktoś złoży ofertę w Twojej licytacji dostaniesz e-mail z informacją: kto licytuje, jego imię, nazwisko, e-mail i telefon. Sprawdź kartę komentarzy takiego Kontrahenta. Zweryfikuj jego dane. Zadzwoń do Kupującego, porozmawiaj. Ustal wszystkie szczegóły. Jeśli mimo wszystko licytujący nie wzbudził Twojego zaufania, w ostateczności możesz usunąć jego ofertę. Pamiętaj jednak, że możesz to zrobić tylko w jasno określonych przypadkach.


  • Jeśli wysyłasz towar po wpłacie na konto czekaj aż pieniądze wpłyną. Wtedy możesz być pewien rzetelności Kontrahenta. Zanim wyślesz towar za pobraniem, sprawdź dokładnie adres Kontrahenta. W przypadku nieścisłości skontaktuj się z nim telefonicznie lub przez e-mail. Jeśli otrzymasz e-mail z prośbą o przesłanie przesyłki na inny adres niż ten przekazany w oficjalnym powiadomieniu, zanim wyślesz uzgodnij to z Kupującym telefonicznie lub mailowo, pisząc przez opcję Wyślij e-mail do tego Użytkownika. Zwróć uwagę na nadawcę listu. Skonfrontuj to z danymi jakie otrzymałeś.


  • Jeśli wysyłasz towar pocztą nie oszczędzaj pieniędzy na ubezpieczeniu. Dzięki temu możesz być pewien, że nawet gdy zaginie przesyłka odzyskasz pieniądze. Najbardziej korzystne jest wysyłanie przedmiotów tylko rejestrowanymi przesyłkami (list polecony, paczka). W razie problemów wyjaśnienie sytuacji jest łatwiejsze, bo droga takiej przesyłki jest monitorowana, a nadawca dysponuje potwierdzeniem wysyłki. Zapakuj przesyłkę tak, aby nie można było jej otworzyć bez widocznego uszkodzenia. Zwróć również uwagę, by nie można było stwierdzić bez otwarcia jaka jest zawartość paczki. Przesyłka zapakowana bardzo atrakcyjnie, rzucająca się w oczy jest bardziej narażona na zaginięcie.


  • Jeżeli Twoja sprzedaż ma znamiona prowadzenia działalności gospodarczej tzn. często sprzedajesz wiele produktów, w sposób ciągły i dokonujesz tego w sposób zorganizowany np. kupując w hurtowniach, by sprzedać z zyskiem, będziesz musiał od każdej sprzedaży zapłacić podatki jak firma.









































  •       © 2005  Szkoła Podstawowa nr 4 im. Mikołaja Kopernika
    ul. Włókniarzy 10A
    34 - 120  Andrychów
    tel./fax (033) 875 - 20 - 82,
    kontakt e-mail: sp4an@interia.pl      
    Webmaster kontakt e-mail: ew70@poczta.onet.pl
    Wszystkie prawa zastrzeżone